(L262) Aloma (1938/1966)
Mercè Rodoreda, Aloma (1938/1966)
D’aquesta novel·la la Mercè Rodoreda
(1908-1983) va fer dues versions. La primera
es va publicar a l’any 1938 durant la guerra civil i la segona va ser una
revisió que va fer l’autora per a la publicació de les seves obres completes
l’any 1966.
Argument: Aloma recorda al seu germà Daniel que es va suïcidar, la noia és orfe de
pares i viu amb un germà gran que es diu Joan i la seva cunyada Anna. Una gata
malalta que viu al jardí li fa angunia i fàstic a la noia. L’Aloma surt a
comprar unes cortines i es troba amb una manifestació. Amb els diners que li
sobren es compra un llibre titulat Una
mena d’amor. De tornada cap a casa s’adona que ha perdut el paquet amb la
roba, se l’ha deixat al quiosc i ha de tornar. De pujada a casa comença a
ploure i arriba tota xopa.
L’Aloma banya al seu nebot que es diu Dani. Les cortines seran per l'habitació del cunyat que vindrà d’Amèrica. El Joan té intenció de vendre’s la casa. Els
dos germans van al port a rebre el cunyat que es diu Robert. Ve a passar una
llarga temporada amb la família, potser a casar-se? Li pregunta la seva
germana. Reben les visites del barri que volen conèixer al Robert: el primer és
el vell Cabanes, la senyora Concepció, la Coral (una guapa soltera), Maria
Baixeres, la Mercè. Aloma li ensenya al Robert la ciutat. El petit Dani es posa
malalt, té febre, l’han de vetllar vàries nits. Com que el nen no es recupera
bé, el metge recomana un canvi d’aires. Aloma es una noia fantasiosa i escriu
una carta dirigida a un promès imaginari. El Robert la invita a anar al cinema,
al tornar a casa ell li demana un cafè, xerren, i per acomiadar-se ell li fa un petó...
Comentari: Rodoreda aconsegueix escriure una obra moderna que faci una determinada
contribució a la cultura catalana. Aquesta modernitat i aquesta contribució,
com s’ha vist, volen dir unes coses ben concretes en els anys trenta. El text
de 1938 hi queda indefectiblement lligat. Aquí rauen bona part dels seus mèrits
i de la seva gràcia i, també, les raons fonamentals de la seva transformació en
els anys seixanta. Tres dècades de franquisme i d’exili, dues guerres i tantes
altres coses han marcat, per sempre més, la diferència.1
Segueix interessant el públic en la seva qualitat de novel·la sobre un dels
temes més universals que hi ha: l’amor i els falsos somnis que l’embolcallen. La
qüestió remet, en darrer terme, al desencaix entre com ens agradaria que fossin
les coses –com les imaginem idealment- i la manera en què la vida s’imposa tal
com és, sense concessions.
Aquest tema pren cos en la història d’una adolescent, un símbol per excel·lència
de l’entrada a la vida, a la consciència i a l’assumpció de responsabilitats en
la presa individual del lloc al món. Els anhels íntims d’Aloma (un futur feliç
canalitzat per l’amor d’un home) reverteix en una maternitat traumàtica, en
solitari i socialment rebutjada, que l’anul·la com a persona. Al voltant seu,
tot apuntava aquesta mena de mort en vida. Ella, distreta i fantasiosa com és
–com la caracteritza la narració–, no ho veu (i si ho veu, procura mirar cap a
una altra banda). Però qui llegeix, si no fa atentament, sí, perquè cadascun
dels elements del relat té una clara funcionalitat a favor de la fi dramàtica i
vulgar, corrent i alhora impactant, emotiva, de la seva relació amb Robert.2
Els mesos de la vida d’Aloma que constitueixen el temps de la història es
corresponen a la primavera, l’estiu i la tardor. Com es sabut, les estacions hi
tenen un sentit simbòlic amb referència a les edats humanes, l’experiència
vital i el cicle de la natura: la primavera és la metàfora del naixement i el
temps de l’amor; l’estiu representa el punt àlgid de l’existència, la plenitud
i la maduresa; la tardor correspon a la davallada i la vellesa, i l’hivern, a
la decadència i la mort. Aloma es pot llegir, sens dubte, a la llum d’aquestes
correlacions.3
Al llarg de la seva obra Mercè Rodorera presentà un gran ventall de dones
pertanyents a diferents estaments socials, edats o nivells culturals, a qui en
alguns casos donarà veu pròpia a través de l'ús del monòleg interior el qual és
molt característic de l'autora. La soledat i la incomunicació, característiques
de les dones rodoredianes, ajuden a la introspecció i al desenvolupament del
món interior.
Els personatges protagonistes femenins, apart d'estar condicionats per la
problemàtica de la maternitat, també es troben sotmesos a la problemàtica de
l'home que en molts casos provoca un desig de trobar un espai propi. Com per
exemple, el personatge masculí del Quimet a La
plaça del Diamant (1962) impedeix la realització personal de la Natàlia que
es troba sotmesa a la dominació masculina del seu marit i que fins i tot, li
arriba a anular la seva pròpia identitat imposant-li una altra (La Colometa).
Gran part de les dones rodoredianes, per herència de Virginia Woolf,
presenten la seva llar com el refugi que els permet aïllar-se de la realitat
exterior, que arriba fins a tal punt que sortir a l'exterior de la seva llar
familiar els produeix malestar i se senten abandonades. Tant la casa com el
jardí en algunes casos, com a l'obra Aloma
(1938/1966), es converteixen en un símbol obsessiu que representa la mare
que les protegeix en excés del món exterior.
Cal destacar aquest sensació sempre trista i desgraciada que senten els
protagonistes de la Mercè Rodorera en vers l’amor, malgrat que estigui al seu
inici presenten que acabarà malament, sobretot si és dona. Escrita amb narrador
omniscient i monòleg interior, ens transporta al complicat món de l'Aloma que
es veurà evocada a acarar el seu futur i el del seu fill que ve en camí sola
sense cap ajuda.
D’aquesta gran escriptora catalana i universal hem comentat ja al blog tres
novel·les: La plaça del Diamant (1962);
Mirall trencat (1974) i La mort i la primavera (1986).
CLUB DE LECTURA
(26/04/2013)
Els personatges de la novel·la tenen comportaments molt egoistes; potser en
una època difícil sigui una estratègia de supervivència.
També tenen una visió de l’amor molt trista, amb molt poca alegria inclosa
l’adolescència.
Les relacions entre els personatges són dolentes i tenen un cert interès
econòmic.
Els animals són tractats amb crueltat. Sempre surt un jardí o un espai
exterior com un colomar.
L’absència de la mare està molt present a les seves novel·les.
NOTES:
1, Mercè Rodoreda, Aloma,
Edicions 62, Barcelona, 2007, p. 22. (Estudi preliminar de Neus Real).
2. Ibídem, p. 28
3. Ibídem, p. 30.
BIBLIOGRAFIA
Antonio Martínez Asensio, 'Aloma' una novela de juventud reescrita en la madurez, Cadena Ser, 25/06/2024 (Añadida con posterioridad).
Mercè Rodoreda, Aloma, Edicions 62, Barcelona, 2007.
Comentarios
Publicar un comentario