(L256) El quadern gris (1966)
Josep Pla, El Quadern gris (1966)
Amb molta il·lusió vaig comprar la nova edició del Quadern gris (1966) a cura de Narcís Garolera qui esmena tota una
sèrie de correccions de l’Institut d’Estudis Catalans, i d’altres filòlegs
d’aquells que gaudeixen fincant la tisora, que tornen a donar al llibre aquella
frescor primerenca. Considerada l’obra culminant de Josep Pla (1897-1981) i que molts el comparen amb Montaigne, malauradament he de dir que no li arriba
ni a la sola de les sabates.
És un llibre freturós d’interès per a un lector modern, es un dietari o
diari on no passa res durant més de set-centes pàgines i això a les alçades que
ens troben de la nostra cronologia no ens ho podem permetre. El record que
molts tenim d’en Pla està lligat a aquella fantàstica entrevista que li va fer en
el programa A fondo el periodista establert
a Terrassa Joaquin Soler Serrano (1919-2010)
i que està publicat a l’editorial Destino amb el títol de Conversaciones con Josep Pla (1997).
Sens dubte la visió de la mateixa i la lectura en llibre van fer acréixer la
figura de l’escriptor.
Però el Quadern gris
desgraciadament és un llibre sense interès, avorrit i soporífer. Fins i tot ho
diu el propi Pla a les seves pàgines:
Penso
llarga estona en aquest inútil quadern. Gairebé tot el que conté m’ho hauria
pogut perfectament estalviar.1
Quan
d’ací a trenta o quaranta anys aquests papers es publiquin –si és que algun dia
es publiquen-, ¿quines reaccions produiran en l’esperit del lector, si és que
tenen algun lector escadusser? Jo només m’atreviria a demanar una cosa a aquest
lector hipotètic: li demanaria que els llegís amb calma lentament. Els llibres que
han estat escrits sense motivació, per caprici, que no responen a a cap
necessitat intima, els llibres gratuïts, poden ésser llegits –com diu Pujols-
plana sí plana no. Però el cas és que aquest quadern, començat frívolament, ha
esdevingut per a mi una inescamotejable necessitat íntima.2
Encara que relata esdeveniments que van ocórrer a partir de l’any 1918,
quan Pla era estudiant, es un dietari escrit des de la perspectiva adulta, no
es va publicar en la seva versió definitiva fins a l’any 1966.
En el llibre demostra la seva admiració per escriptors, alguns
contemporanis d’ell, als quals un dia li agradaria assemblar-se; com Josep
Carner, Verdaguer, Montaigne i els seus Assaigs,
Carles Riba, Rusiñol (a qui troba inintel·ligible); Eugeni d’Ors (el més
admirat), Pío Baroja, Azorín (de qui diu que es un gran escriptor), etc.
La
nostra generació catalana haurà llegit copiosament l’obra de Pío Baroja. A
disset anys, jo la devorava i es pot dir que la conec tota. Haurà influït sobre
tots nosaltres (...) Baroja haurà escrit els millors retrats i els millors paisatges
que s’ha escrit en llengua castellana. És un realista d’una sensibilitat molt
aguda, especialment sensible als grisos. Les seves novel·les tenen a penes
argument, i les persones que les llegeixen cercant-hi l’interès, l’emoció dels
trucs dramàtics, queden decebudes. Però, en aquestes novel·les, la vida
espanyola del seu temps hi és admirablement retratada.3
També parla amb admiració de Marcel Proust i la seva principal obra A la recherche du temps perdut:
En l’obra de Proust, els detalls són diferents, tenen més
gruix, són diferents, van més al fons, són més complets. El seu món literari,
la vida ja no és un esquema lineal; és un món de volums, de dimensions més
altes i més fondes, de perspectives més vastes i molt més riques –i sobretot
d’una necessitat permanent.4
També dedica forces planes a la descripció de l’Empordà i la costa brava:
Palafrugell, Calella, La platja del Canadell, Palamós, Llafranc, Figueres,
Girona, etc. A les tertúlies als cafès i ateneus amb els amics i a la seva
realitat diària de no tenir mai cèntims per poder fer res.
Dedica dotze pàgines a d’escriure’s a si mateix per arribar a la conclusió
que no té res de remarcable. Es a dir un llibre escrit per un avorrit dirigit a
lectors avorrits. Sento ser tan dur però no els ho recomano pas.
Aquest
papers em serveixen per aprendre d’escriure. No pas per aprendre d’escriure bé,
sinó simplement per aprendre d’escriure. Impliquen un enorme, continuat
exercici, no recompensat, però net.5
El dietari finalitza quan li ofereixen, del diari La Publicidad, anar a Paris com a corresponsal.
NOTES:
1. Josep Pla, El quadern gris,
Destino, Barcelona, 2012, p. 391.
2. Ibídem., p. 603
3. Ibídem., p. 300
4. Ibídem, pp. 717-720
5. Ibídem, p. 604
Comentarios
Publicar un comentario