(L673) Reunió (2021)
Natasha Brown, Reunió (2021)
Avui us porto a una jove autora anglesa NatashaBrown (Londres, 1988?) qui amb el seu primer llibre ha causat sensació.
Es tracta d’un monòleg interior d’una jove de raça negra que analitza la seva posició
subalterna en una societat falsament oberta i multicultural.
Argument: “Quan sóc a la feina, sospiro pensant en el meu pis com deuen
sospirar els pares quan veuen les cares somrients dels seus fills emmarcades a
sobre de l'escriptori, al costat dels papers i les tasses. La meva amiga Rach ‒petita,
consentida, enèrgica‒ no vol saber res de casa seva, del seu suburbi arbrat de
l'oest de Londres. Diu que vol una casa més gran, un nòvio millor, més pasta!
Vol totes aquestes coses sense vergonya ni subtilesa i jo admiro la seva
ambició i a la vegada em fa por. A mi no me’n queda. M'he enfonsat massa,
empesa per una força sigil·losa i anguilejant que se'm cargola al voltant dels
membres. Però encara aguanto la respiració”.
La protagonista és una dona negra amb estudis i un bon treball, està ben
situada, i parla amb accent de la City; a més té un nòvio blanc. Ambdós van
estudiar a la mateixa universitat. El nòvio és de bona família, amb diners.
Ella treballa a la indústria financera.
“Els seus pares em toleraven, com han de fer uns bons pares liberals.
Tenien paciència amb les relacions del seu fill; s'imaginaven, jo m'imaginava,
que això d'ara era una etapa. ¿Per que allargar-la fent-hi mala cara? O sigui que
s'hi van adaptar. La van acollir ‒em van acollir‒ amb els braços ostensiblement
oberts. De fet insistien, m'havia dit ell més d'un cop, que m'apuntés a la
celebració del seu aniversari de noces”.
“L’ambivalència de la mare era més tradicional. Una vegada em va presentar
amb l'estranya fórmula «l'última de les estimades amiguetes del nostre fill
petit», seguida d'un somriure còmplice pel conegut que havia fet la pregunta.
Però jo l'entenia. Era com si ho pogués veure a través dels seus ulls: a un
amor del seu fill, si; però també la família d'on venia i la família del seu
marit. Futurs i fills i puresa ‒no en un sentit vulgar, racial, no. Evidentment
que no. Una puresa de llinatge, històrica: una cultura i una sensibilitat
compartides. La preservació d'una forma de vida, d'una classe, de la cúspide
necessària de l'escalafó social. La interrupció en el desenvolupament del seu
fill (¿i què era aquella relació, sinó una criaturada?) no havia d'embrutar el
nom de la família”.
El seu cap, en Lou, l’observa constantment. Ella té por de cagar-la.
Contínuament sent pànic. Sembla ser que
el Banc vol “diversitat”, parlen de fer un “lideratge compartit”.
Després de fer vàries visites a l’oncòloga aquesta li diu que ha de prendre
una decisió. Ella diu que “Res és una
decisió”. La radioteràpia, l’operació, les setmanes de recuperació, la
interrupció de la seva carrera. L’ascens...
Comentari: Explicada en breus paràgrafs Assembly ofereix un calidoscopi depriment de les formes en que el
racisme afecta a la vida de la narradora, des del abús total dels estranys,
passant pels col·legues de feina que creuen que ella ho té fàcil gràcies a que
la “diversitat” està de moda, fins al seu nuvi a qui la seva sola presencia li
dóna una “certa credibilitat com a persona lliberal”. Cap trobada o relació,
cap èxit o fracàs està lliure de suposicions basades en el color de la seva
pell.
“Quan sóc a les escoles podria intentar dir alguna cosa a la munió de
criatures reunides a la sala d’actes buscant inspiració. (...) Millor cas
possible: aquestes criatures creixen, s’integren,
aconsegueixen feina i aboquen diners a cabassos a un govern que els dirà
eternament que no són anglesos. Que això no és casa seva”.
La crítica anglosaxona i nacional l’ha deixat molt bé, però a la novel.la trobo
una certa lleugeresa i superficialitat. Crec que no aconsegueix aprofundir en
les relaciones ni tampoc descriu quin tipus de vincle té amb la seva germana,
la qual cosa resta sentit al seu abandonament davant el diagnòstic de càncer. Tot i que es
deixa llegir amb gust, la breu extensió del relat crec que l’impedeix
endinsar-se en el tema i dotar als protagonistes d’una profunditat que permeti al lector conèixer-los millor.
BIBLIOGRAFIA
Natasha Brown, Reunió, L’altra
editorial, Barcelona, 2022.
Carmen López, Natasha
Brown, la escritora experta en finanzas que denuncia la discriminación y el
racismo en Europa, El Diario.es, 10/03/2022.
Alex Vicente, Natasha
Brown: “Cuando alguien tiene mi aspecto, todo lo que diga se vuelve político”,
El País, 30/04/2022.
Comentarios
Publicar un comentario