(L568) La por del porter davant del penal (1970)
Peter Handke, La por del porter davant del penal (1970)
Segona novel.la que us porto d’aquest controvertit escriptor austríac. A Peter Handke (Griffen, Austria, 1942) li van atorgar el premi Nobel de Literatura l’any 2019
no sense certa polèmica pels seus comentaris de suposat recolzament al govern Serbi
de Milosevic.
Argument: “Quan aquell matí el muntador Josef Bloch, famós exporter
de futbol, anà a treballar, li van fer saber que l’havien despatxat”.
Desorientat decideix ficar-se en un cinema, després lloga una habitació
d’hotel. El dia següent tornà al cinema i com el bitllet va quedar enganxat al
plat giratori de la taquillera té un motiu per parlar amb ella.
“A hora baixa va anar a l’estadi amb tramvia. Agafà una entrada de peu,
però després s’assegué sobre els diaris. Va sortir de l’estadi abans de la
xiulada final, per tal de no trobar-se en mig d’empentes. El sobtà el gran
nombre d’autobusos que esperaven davant l’estadi –era un partir que havia fet
soroll”.
Torna a l’hotel i es queda una altra nit. Tot l’insatisfà i li resulta aliè.
Al vestíbul de l’estació ensopegà amb un conegut que anava a agafar un tren de
rodalies per anar a fer d’àrbitre en un partit de categoria inferior. Bloch
decideix acompanyar-lo. De tornada al Prater s’embolicà en una batussa. Un
parell de minyons l’estomaquen i el tombaren a cops. En un lavabo Bloch es
rentà la cara i es netejà el vestit.
El diumenge espera a la taquillera a la sortida del cinema. Quan ella pujà
a l’autobús ell se li afegí i pujà darrera seu. En baixà Bloch descobrí que
havien anat bastant lluny, a la vora de l’aeroport. Durant una estona caminaren
l’un al costat de l’altre, a certa distància, sense tocar-se. La noia s’aturà,
es gira vers ell i el toca. En arriba a l’escala es tornen a tocar. Ella
començà a corre i ell la segueix escales amunt. L’endemà, quan Bloch es
desperta per un soroll, mirà per la finestra de l’apartament, veié un avió que
en aquell moment aterrava.
La noia es diu Gerda. Parlen de tot amb naturalitat i desimboltura. Tornen
al llit, és dilluns, i ella li pregunta si anava a treballar avui. De sobte ell
l’escanyà. Agafà un autobús que es dirigeix fugint a un poble a prop de la frontera...
Comentari: amb aquesta novel.la Handke es va donar a conèixer en
el món literari europeu i en el seu moment va tenir un èxit considerable. Mitjançant
frases embastades amb punts i seguits aconsegueix transmetre’ns les
turbulències dels pensaments del seu protagonista, Bloch, qui al principi
sembla que solament fuig de la ciutat on treballa i de l’assassinat que ha
comès, però en veritat del que està fugint és de sí mateix i d’un ressò que li
martelleja el cap de forma demolidora.
La por del porter davant del
penal simbolitza molt bé el
desarrelament existencial de l’individu davant el món que li ha tocat viure.
Handke, a través del seu protagonista, ho expressa tal i com ho van patir molts éssers humans al final de la Segona Guerra Mundial. En la novel.la se’ns parla
d’uns gitanos que varen estar a un camp de concentració.
El llibre té un llenguatge rupturista on els elements narratius
convencionals són difícils d'esbrinar i on les components oníriques desplacen a
les de la vigília.
Com ja vaig comentar en la seva anterior novel.la no és un escriptor que
m’entusiasmi. La sort és que el llibre té cent-quaranta pàgines i la traducció
al català és d’allò més encertada.
BIBLIOGRAFIA
Alejandro Gándara, Peter
Handke, el monólogo del mundo, El Cultural, 10/10/2019.
Peter Handke, La por del porter
davant del penal, Edicions 62, Barcelona, 2019.
Ángel Silvelo Gabriel, Peter
Handke, el miedo del portero al penalti: la pérdida de la identidad, Escritores.org, 25/11/2019.
Comentarios
Publicar un comentario