(L535) La biblioteca dels llibres rebutjats (2016)
David Foenkinos, La biblioteca dels
llibres rebutjats (2016)
Segona novel.la que us porto del David Foenkinos (Paris,
1974), un “jove” escriptor francès que es deixa llegir amb
gust. Té una prosa àgil i desenfadada. El títol original ‒Le Mystère Henri Pick‒ no té res a veure amb el de la traducció al
català però si amb la trama.
Argument: Jean-Pierre Gourvec treballa en una biblioteca que
accepta tos els llibres rebutjats pels editors. Per contra, no s’hi accepta cap
manuscrit enviat per correu postal, s’hi ha d’anar en persona, a dipositar
l’obra que ningú ha volgut, “com si aquest acte simbolitzés l’última voluntat
d’un abandó definitiu”.
De la vida del Jean se’n sabia ben poca cosa, llevat del fet que vivia sol.
Havia estat casat als anys cinquanta però tothom ignorava perquè la seva dona
l’havia abandonat al poc del casament. No se li havia conegut cap relació
duradora després que la seva dona el deixés. No havien tingut fills.
Una cosa era ben certa: l’entusiasme i la passió d’en Gouverc per la seva
biblioteca no es va afeblir mai. L’ajuntament de Grozon a la Bretanya (el seu
poble) va arribar a acceptar la contractació d’una ajudant. Va ser així com la
Magalí Croze es va incorporar a la biblioteca. Van posar anuncis en varies
revistes literàries i diaris especialitzats. Uns quants escriptors van
travessar França per venir a desembarassar-se del seu fracàs. “El fet es podia
comparar amb un viatge místic, la versió literària del camí de Santiago”.
L’any 2003 Gouverc cau greument malalt i als pocs mesos mort. La Magalí
queda tota sola al front de la biblioteca i no té gaire temps per continuar el
llegat del seu cap.
La Delphine Despero és una jove editora de l’editorial Grasset, admiradora
de Michel Houellebecq, s’enamora del Frédéric Koskas, un escriptor novell a qui
li publica la seva primera novel.la: La
banyera que passa totalment desapercebuda.
Arriba l’estiu i la Delphine vol passar-lo a la Bretanya amb els seus
pares, professors jubilats. Viuen a Morgat, al terme de Crozon. Convida al
Frédérich perquè l’acompanyi. És el primer home que presenta als seus pares qui
l’acullen amb molt afecte.
El seus pares li comenten l’existència de la biblioteca dels llibres
rebutjats i ells dos, encuriosits, s’hi acosten. Encara hi treballa la Magalí “que
s’ha engreixat una mica”. Després de vàries visites la Delphine creu haver-hi
trobat una obra mestre. Es titula Les
últimes hores d‘una història d’amor. L’autor es diu Henri Pick.
En la seva recerca descobreixen que va morir fa un parell d’anys. Indaguen
i troben a la seva vídua la Sra. Madeleine Pick a qui li proposen publicar el
llibre del seu marit mort. La Sra. Pick els hi diu que mai havia vist al seu
marit llegint un llibre o escrivint res. El que la vídua no sap, segons
dedueixen la Delphine i el Frédérich, és que en ell parla de l’amor cap a una
altra dona...
Comentari: La novel.la comença amb la introducció de la història de
la biblioteca del Jean-Pierre Gouverc, pensem que ell és el protagonista però
no serà així, ens trobem amb molts personatges que ho podrien ser: la Magalí bibliotecària
del poble, la Delphine l’editora de Grasset, el Fredérich el seu company, La
Madeleine vídua de l’escriptor, la Josephine la seva filla, el Marc l’ex-marit
d’aquesta, el crític literari Jean-Michel Rouche, el Jerémi, etc. Finalment arribem
a descobrir que el veritable protagonista és el llibre del Henri Pick però fins
al final no sabrem la veritat sobre qui va escriure realment el llibre.
Malgrat que la novel·la es deixa llegir molt bé no l’he trobat amb la
suficient consistència. M’ha semblat un pretext ja que té un argument poderós
però l'autor no li treu tot el suc que se li hagués pogut extreure. En una entrevista Foenkinos
el qualifica de “llibre lleuger i divertir (...) una novel·la policíaca
literària”.
Tampoc m’ha agradat que li canviïn el títol original Le mystère Henri Pick per un altre que té a veure amb la trama,
encara que a l’autor li hagi agradat. Em recorda, salvant les distàncies, els títols surrealistes que
posaven a les pel·lícules i que s’inventava el franquisme per confondre’ns i
amagar-nos la veritat.
El llibre és una crida davant la desaparició dels llibres i dels lectors.
El món audiovisual ha guanyat. Quedem un grup reduït de lectors que anirem
desapareixen amb els anys. La joventut no llegeix ni tampoc té les eines (claus
culturals) i la paciència per acostar-s’hi a les grans obres de la literatura
universal. La seva lectura requereix un esforç intel·lectual al que no estan
acostumats. Tot és fàcil i lleuger al món audiovisual. Per cert s’ha fet una pel·lícula
dirigida per Rémi Beçanzon l’any 2019.
Un altre fenomen que he copsat és que ha arribat un moment en el que hi ha
més escriptors (incloent-t’hi a mi mateix) que lectors. Penso que els lectors
ens haurien de concentrar en els clàssics que ens falten per llegir i en algun
altre autor viu de qui la critica i el públic ens hagi donat un toc d’alerta.
La biblioteca dels llibres
rebutjats no té la poesia de
la seva obra La
delicadesa (2011) comentada al blog fa cinc anys. Us recomano
d’ell la seva novel.la Charlotte
(2014) on recrea la curta vida de la pintora jueva Charlotte Salomon (1917-1943)
morta a Auschwitz.
BIBLIOGRAFÍA
David Foenkinos, La biblioteca dels
llibres rebutjats, Edicions 62, Barcelona, 2017.
Astrid Meseguer, Se
busca al misterioso autor de un best seller, La Vanguardia, 14/06/2019.
Andrés Seoane, David Foenkinos: «La creación es la expresión de una intimidad», El Cultural, 09/03/2017.
Comentarios
Publicar un comentario